ninjasandpirates.blogg.se

Ahoy och välkommen till Ninjasandpirates, där vi utför recensioner med skärpan av en katana och kraften i en kanonsalva! Här blandar vi smygande precisionsslag med råstyrka, när vi navigerar genom tv-spelens vidsträckta hav och mörka gränder.

Avowed – Ett episkt äventyr med hjärta och själ

Kategori: Allmänt

 

Recensionskod given av utgivare.

Utvecklare : Obsidian Entertainment 

Testat på PC 

Jag har väntat på Avowed länge. Som ett stort fan av Pillars of Eternity-universumet och Obsidians tidigare rollspel har hypen varit verklig. Men med hype kommer också oro – skulle spelet kunna leva upp till förväntningarna? Skulle det verkligen kännas som en Obsidian-upplevelse, eller skulle det bara vara ännu ett förstapersons-RPG utan själ?

Efter många timmar i The Living Lands kan jag med glädje säga att Avowed inte bara levererar – det briljerar. Visst, det har sina brister, men det här är ett av de mest engagerande fantasyspel jag spelat på länge. Låt mig berätta varför.


 

En värld som känns levande och mystisk

The Living Lands är inte som andra fantasyvärldar. Redan från första stund känns det som att jag har kastats in i en plats där vad som helst kan hända. En by där invånarna ser på mig med misstänksamhet, en grotta där en märklig röst viskar i mörkret, en skog där träden känns... medvetna? Det är en värld som inte bara är vacker, utan som också har en puls och en personlighet.

Och det bästa? Spelet tvingar mig inte att rusa igenom det. Det belönar nyfikenhet och låter mig upptäcka saker i min egen takt. Att vandra in i en övergiven ruin och hitta spår av en uråldrig civilisation, eller att prata med en mystisk främling och inse att han kanske inte är helt mänsklig – det är sånt som gör att jag fastnar i timmar.


 

Striderna – frihet och kreativitet

Jag älskar när spel låter mig experimentera, och Avowed gör precis det. Jag började min resa som en magiker, kastade eldklot och frös fiender på plats. Men snart insåg jag att det var ännu roligare att kombinera magi med svärdsstrid. Att först bränna ner fiendens sköld med en flamma och sedan hugga honom i knävecket med en klinga – det känns otroligt tillfredsställande.

Och om jag ville spela mer defensivt? Då kunde jag ta fram en sköld och blockera attacker, eller använda en musköt för att hålla fiender på avstånd. Stridssystemet är flexibelt på ett sätt som gör att jag aldrig känner mig fast i en specifik spelstil. Jag kan anpassa mig, experimentera och hitta den perfekta balansen för just mig.


 

En berättelse som faktiskt bryr sig om mina val

Det här är något jag verkligen uppskattar. I många spel känns valmöjligheterna mest kosmetiska – oavsett vad jag väljer händer ändå samma sak. Avowed gör det annorlunda.

Här påverkar mina val både världen och relationerna med de jag möter. Om jag ljuger för en karaktär kan det få konsekvenser flera timmar senare. Om jag väljer att hjälpa en by, kanske en annan fraktion blir misstänksam mot mig. Det är en berättelse som känns skräddarsydd efter mina beslut, och det gör att jag verkligen bryr mig om vad jag säger och gör.

Och följeslagarna? De är fantastiska. De har djup, humor och egna motiv. Jag älskar att höra deras åsikter om världen och om mina handlingar. Ibland håller de med mig, ibland ifrågasätter de mina beslut – och det gör dem ännu mer levande.


 

Teknik, grafik och ljud – en imponerande helhet

Spelet är byggt i Unreal Engine 5 och det syns. Miljöerna är detaljerade, ljussättningen är fantastisk och varje plats känns unik. Trots detta är spelet också oväntat väloptimerat. Jag spelar på en medelklass-PC och har knappt stött på några större problem.

Ljudbilden är också värd att nämna. Musiken är stämningsfull och lyfter verkligen känslan av att vara på ett episkt äventyr. Röstskådespeleriet är överlag riktigt bra, även om vissa NPC:er kunde ha fått lite mer personlighet.

Dock finns det några små buggar här och där – inget som förstör upplevelsen, men några gånger har jag sett karaktärer fastna i animationer eller fiender bete sig märkligt. Det är inget ovanligt i ett stort RPG, och det är saker som troligen fixas med patchar.


 

Slutsats – Ett RPG med själ och hjärta

Det som gör Avowed så speciellt är att det känns som ett spel gjort med kärlek till genren. Det är inte perfekt – vissa sidouppdrag kunde varit mer minnesvärda, och stridssystemet kunde ha varit ännu mer finslipat – men helheten är fantastisk.

Det är ett spel som får mig att vilja utforska varje hörn, prata med varje karaktär och prova olika spelstilar. Det är ett spel där jag känner att mina val spelar roll, och där världen känns levande på ett sätt som få andra RPGs lyckas med.

Så om du älskar rollspel med djupa val, en fascinerande värld och friheten att spela på ditt sätt – då ska du verkligen ge Avowed en chans. Jag är helt fast, och jag ser redan fram emot att starta en ny genomspelning och göra helt andra val nästa gång.


Vad vi älskade:

+ En fantastisk och levande spelvärld

+ Spännande och flexibelt stridssystem

+ En berättelse som reagerar på dina val

+ Fängslande följeslagare och intressanta NPC:er

+ Vacker grafik och stämningsfull musik

Vad vi inte älskade lika mycket:

- Vissa sidouppdrag känns lite generiska

- En del småbuggar vid release

- Stridssystemet kunde varit ännu mer polerat

 

Slutbetyg: 9/10 – Ett magiskt äventyr som jag inte vill lämna!

Kommentera inlägget här: